torsdag 10 oktober 2013

Branschfördelning - aktieinnehavet

05.10.2013

Här är ett diagram över vilken andel olika branscher har av aktieinnehavet i Frihetsfonden. Av detta framgår tydligare hur hög vikt som fortfarande ligger på gruvbolag även fast de har sjunkit som stenar de senaste två åren och speciellt sedan våren.

I övrigt tycker jag det ser ganska bra ut inför fortsättningen med en hyfsad spridning mellan olika bransher.

Vilken bransch tycker du saknas här och är det någon bransch som är för liten/stor?

Spontant direkt svar från mig är minska gruvbolag och öka industri och finans.

Vad är din åsikt?

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag tycker att du saknar fastigheter samt som du själv var inne på bank/finans. Konsumtion kan vara det mesta men livsmedel kanske du inte har med Axfood, ICA, General Mills, Safeway för att nämna några bolag.

    Mvh/XO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Fastigheter är sådant jag funderat på men de är inte högst på listan just nu eftersom jag är rädd för en sättning i priserna på de marknaderna som är lättast att investera på.

      I konsumtions biten i diagrammet har jag lagt Kesko, Stockmann och H&M. Kesko säljer mycket livsmedel men har också annat. T.ex. K-Rauta. Stockmann har en liten del livsmedelförsäljning också. H&M känner du säkert till minst lika bra som mig :)

      Med vänlig hälsning

      Radera