fredag 25 oktober 2013

AuRico Gold - Inköp

 

På onsdag kväll köptes 400st AuRico Gold aktier á 4,20 USD (totalt 1680 USD). Jag var ute efter att köpa dem till ca 3,80 USD men då jag väntade på att pengarna från fondförsäljning skulle komma in på depån steg de tyvärr typiskt nog  kraftigt. Jag tycker hur som helst att priset jag betalade är ok. Inköpet går lite emot mina principer för investeringar just nu men inköpet finansierades främst med försäljning av guldfonder och därmed är exponeringen mot sektorn ungefär som tidigare. Utdelningen är ca 3,8% och ökar den årliga passiva inkomsten i Frihetsfonden med 64 USD. Det förväntas dock ungefär en halvering av den utdelningen 2014 (baserat på ett guldpris på 1300 USD). Jag förväntar mig dock ett högre guldpris än så.

AuRico grundades 1986 och är som namnet antyder ett gruvbolag fokuserat på guld. Idagsläget har de sålt högkostnadsprojekt och satsar främst på två gruvor El Chante (Mexico) och Young-Davidson (Kanada), de beräknar producera runt 200000 oz i år. De ämnar nå en "all-in cash cost" på 1000 USD/oz framåt. Insiders köper ganska friskt i aktien, t.ex. köpte CFO:n Robert Chausse 29 266st aktier mellan 30.9-09.10.2013. Insiders har inte sålt en enda aktie sedan i mars 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar